2013. január 18., péntek

Marissa Meyer: Cinder

Holdbéli krónikák 1.
"126 évvel a IV. világháború után emberek és kiborgok népesítik be Új Peking utcáit. A népességet halálos járvány tizedeli. Az űrből kegyetlen holdlakók figyelnek és várnak a megfelelő alkalomra… Senki sem sejti, hogy a Föld sorsa egyetlen lány kezében van… 
Cindert, a tizenhat éves kiborgot a társadalom nagy része technológiai tévedésnek tartja, mostohaanyja pedig ki nem állhatja. De a kiborglétnek is megvannak a maga előnyei: Cinder szinte mindent meg tud javítani (robotokat, lebegőjárműveket, sőt még a saját meghibásodott alkatrészeit is), ezért Új Peking legjobb műszerészének tartják. E hírnevének köszönheti azt is, hogy Kai herceg személyesen keresi fel, hogy hozza helyre meghibásodott androidját. A megbízás „nemzetbiztonsági ügy”. Vajon tényleg Cinder kezében van a Föld jövőjének kulcsa? Vagy a holdbéli királynőnek sikerül varázserejével és más fondorlatokkal meghódítania Kai herceget és vele az egész világot? A Holdbéli krónikák első könyve Hamupipőke klasszikus meséjét kombinálja a Terminátor és a Star Wars elemeivel. Az eredmény egy fantasztikus, magával ragadó történet."

Bár kiskoromban nem nagyon néztem a Disney-féle hercegnős történeteket (na jó,párat azért láttam),most egyre inkább rá vagyok kattanva a tündérmesék modern átdolgozásaira.A Cinderrel már akkor szemeztem,mikor még híre se volt magyar megjelenésnek- igen a borító hívta fel rá a figyelmem - de nem mertem bevállalni.

A Hamupipőke sztorit mindenki ismeri: gonosz mostoha,2 mostohanővér,szegény elnyomott lány,bál,tök,herceg,éjfél,elhagyott cipő,kicsi láb,happy end.
Ezt fogta Meyer (nem,nem Stephenie) és újragondolta,a fülszövegben leírt módon(bocsi de nincs kedvem megint leírni,szerintem az bőven összefoglalja a történetet,és lehet hogy óhatatlanul spoilereznék).
Szóval,a jövőbeli lét,és "hamupipőke" robotosítása jó ötlet,értékelendő...a kivitelezés már hagy némi kivetni valót maga után.

Először inkább azt mondom ami nem tetszett,hogy előbb túl legyünk rajta.Mint mondtam,jó ötlet volt a távoli jövőbe  tenni az egészet,csak akkor ki is kellett volna dolgozni a világot,mert így elég keveset tudunk meg róla.Új Pekingben vagyunk,meg is tudunk róla pár dolgot(sok mindent nem),aztán hogy a Föld többi részén mi van arról fogalmunk sincs,össz-vissz a földrészek vezetőivel találkozunk futólag,pedig úgy gondolom,hogy a IV. világháború biztos kihatott rájuk.Apropó világháború: miért is robbant az ki? és hol a francban van a III.? mert arról egy büdös szó nem esik,de tényleg.Már arra is gondoltam,hogy rosszul számozták meg vagy valami ilyesmi lehet a háttérben.
A másik,értem én,hogy fontos A BÁL,mert mint tudjuk fontos dolgok fognak ott történni,de könyörgöm ők ezt nem tudják!!! Mégis mindenki meg van hallva hogy mennyire bálba akar menni holott ezer meg egy nagyobb gondjuk is van. SPOILER pl miután meghalt Kai apja-akiért egy darab könnyet nem ejt és még letörtnek sem látszik- pár óra múlva már az a legnagyobb gondja hogy Cinder nem akar vele elmenni a bálba.Könyörgöm!!!!most hallt meg az apád!!!gyászoljál vagy valami!!! SPOILER
Ha már SPOILER akkor van egy kis nyomtatási hiba.A 330. oldalon Peony ráncolja a homlokát,holott már vagy 5-6 fejezettel ezelőtt meghalt! az inkább Pearl akart lenni nem? SPOILER
És nem tudom,hogy én vagyok ilyen hülye,de Iko most akkor gurul,vagy lépked? :S  Mert az egyik mondatban még hallani a lépteit,a következőben meg odébb gurult.Erről valaki igazán felvilágosíthatna.És a Holdlakókról miért nem esik több szó?Felmentek emberek,megváltoztak és kész?Egy kicsit több részletet ha kérhetném,mert én kíváncsi vagyok rá.


Ezeket leszámítva élveztem az olvasást,magával ragadóan ír az írónő,2 nap alatt kivégeztem és ebből a nagy részét éjszaka és hajnalban olvastam,szóval ez azért árulkodó jel :)
Cinder egy elég erős karakter,önálló és bátor,bár kishitű és néha az orráig sem lát,de azért sikerült megkedvelnem.A másik kedvencem Dr. Erland.Ő elég rendesen ki lett dolgozva,okos és nagy segítség Cinder számára is.Akivel nagyon nem voltam kibékülve az Kai. Ő a kötelező tökéletes pasi,akinek még a piszok sem mert bemenni a körme alá,.mert nehogy már (ne legyen már ilyen tökéletes!!!kérem azt a körömpiszkot!!),ő jó uralkodó akar lenni,soha nem száll el magától,de közben meg tök üresnek éreztem.Szerintem ha nem lenne a könyvben,akkor sem lenne nagy gond,hiszen Cinder a rejtélyes múltjával -amit már az elején ki lehet találni-  és a bizonytalan jövőjével simán elviszi egymaga is a történetet,csak akkor ugye nem lenne meg a love story.
Új Peking nekem egy elég gazdag országnak tűnt(már amennyit tudunk róla) ennek ellenére a betegeit bevágja egy raktárba megrohadni.Legalább valami hospice vagy valami lehetne nekik :S

Összességében nagyon kiszámítható,elég sok hiba van benne,de mindezek ellenére egy aranyos kis mese,egy furcsán kurta véggel ami elég idegesítő,úgyhogy remélem hamar kiadják nálunk is a következő részt,és abban talán több infót kapunk a világról,mert leginkább ezt hiányoltam.
A második rész egyébként piroska meséjét dolgozza át,amibe belekapcsolódik Cinder szála is úgyhogy nem szabadulunk tőle egykönnyen :) És a borítók valami gyönyörűek :')

U.I.:nem teljesen idevág,de csak nekem tűnt fel,hogy a tündérmesékben(pl Hófehérke) nem tudjuk meg a herceg nevét? Csak szimplán herceg.Lehet,hogy Kai is ezért ilyen "papír figura".

5/4

Eredeti cím: Cinder
Fordító: Bujdosó István
Kiadó: Alexandra 
Kiadás éve: 2012
Oldalszám: 432

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése