2011. augusztus 1., hétfő

J. R. R. Tolkien: A Gyűrűk Ura – A gyűrű szövetsége



"Különös világba visz ez a regény: emberfeletti és emberalatti lények lakják. Anyagi valósága nincsen, baljós fekete várai, csodás fehér tornyai, fullasztó erdői, gyilkos hegyei, sötét mélységei gondoskodnak róla, hogy egy pillanatig ne érezzük magunkat a hétköznapok közegében, ám mégis otthon legyünk benne, megértsük bűneit is, erényeit is. Hisz nincs az a tündérmese, melynek ne lenne élményalapja, melyet ne kötne elszakíthatatlan szál a megtörténthez. A könyv írójának, a kiváló angol nyelvtudós Tolkiennek a képzeletét is történelmi közelmúltunk apokaliptikus eseménysora termékenyítette meg, hogy létrehozza a Jó és Rossz harcának hatalmas, mondai méretű körképét, s ha már a valóságban nem találta, legalább az időtlenben, a mesében keresse a kiutat, annak eszközeivel kovácsoljon fegyvert számunkra, amivel le tudjuk győzni – önmagunkat a mesebeli Jóval azonosítva – a korántsem mesebeli Rosszat. A testi -lelki torzulásokat elénkbe táró írásművek tömkelegében üdítő színfolt egy ilyen naív könyv. Higgyünk hát a mesének -adjuk át varázslatos sodrának a minddennapok szürke kérge alatt örökké ott élő gyermeki önmagunkat."

A sorozat a fantasy rajongók körében szinte alapműnek számít,ezért természetesen nekem valahogy kimaradt.Eddig csak a filmet láttam,ami nagyon-nagyon tetszett.Talán ezért volt a könyv számomra nagy csalódás.

Sokszor hallottam,hogy a Trónok harcát hasonlítják hozzá,de szerintem azon kívül,hogy mindkettőnek nagyon jól kidolgozott világa van,és elég terjedelmesek,nem igazán találtam egyezést.Martin elég realista és kegyetlen,ezzel szemben Tolkien mesél nekünk.Végig olyan volt,mintha egy tündérmesét olvasnék sok-sok történelmi háttérrel.Ezzel még semmi gondom nem lenne,csak számomra úgy tűnt,mintha az írót sokkal jobban érdekelné a világa történelme,mint az amit tulajdonképpen el akar mondani.Nekem ezért volt jó pár helyen unalmas az olvasása.
Egyes részeket olyan vontatottan bír leírni,de ha nagyon akar tud izgalmas is lenni és akkor öröm olvasni pl. Mória És néha még félelmetes is-a Lovasoktól és Gollamtól rendesen betojtam olyan félelmetesen írja le.

Amúgy ez a világ amit teremtett nagyon tetszik,és le is vagyok nyűgözve(és van hozzá térkép is :D ) ,a gyönyörű helyektől elkezdve a különböző teremtményekig minden.A sztori is érdekfeszítő,csak a kivitelezés lehetett volna egy kicsivel jobb.

A másik dolog az,hogy én valahogy nem igazán szeretem a hobbitokat,Tolkien pedig túlságosan is.Nekem már sok volt belőlük.Sokkal inkább olvastam volna a tündékről(és szótárt is kérek),ők engem jobban érdekelnek.

Szóval a világ és a történet az nagyon jó,a kivitelezés kevésbé.

A szereplők közül a film miatt Legolast kedveltem meg leginkább(nem azért mert Orlando Bloom játssza,bár tény,hogy jól alakít),de a könyvben nagyon keveset szerepel.Sőt a szereplők nem igazán beszédesek,Tolkien inkább a leírások embere,nem a párbeszédeké.Remélem a következőkben ez változni fog.
Egyébként amit hiányoltam az az Aragorn-Arwen szál.Sőt Arwen nem is szólal meg,csak egyszer látjuk.

Összességében,kicsit csalódtam benne,de azért elolvasom a másik kettőt is pláne hogy máshogy van tagolva mint a film így pár dolog még vissza van.És nagyon remélem,hogy jó irányba fog változni a regény stílusa.

U.I.: köszönöm Katinak,hogy kölcsönadta,neki a régi kiadás van meg,azért annak a borítóját is ideraktam,de a fekete sokkal szebb.


5/3

Eredeti cím: The Lord of the Rings - The Fellowship of the Ring
Fordító: Gönz Árpád,Réz Ádám
Kiadó: Európa Kiadó
Kiadás éve: 2001
Hossz: 540 oldal

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése