2011. március 19., szombat

Jean M. Auel: A Barlangi Medve népe


"Valamikor az emberiség hajnalán egy aprócska kislány és egy kicsiny törzs küzd az életben maradásért. Útjaik összetalálkoznak, sorsuk összefonódik, jóllehet a szőke, sudár termetű, nyúlánk Ayla minden tekintetben elüt a Barlangi Medve népének görbe lábú, kiugró homlokereszű, szőrös testű tagjaitól… Egy távoli elődünk és letűnt Neander-völgyi rokonaink mindennapi élete elevenedik meg ebben a nem mindennapi történetben, mely – csakúgy, mint valamennyi ember története az azóta eltelt 30 ezer évben – a szeretet és a gyűlölet, az egymásrautaltság és a széthúzás a boldogság és a tragédia, a múlt és a jövendő folyamatosságának és összeütközésének hőskölteménye. Mindenekelőtt pedig Ayláé, aki akaratával, kitartásával, ügyességével minden különbözősége ellenére is elfogadtatja magát a törzzsel, miközben érzékeny, okos, önálló,a saját útját járó nővé cseperedik."

Mint sok mást ezt is a bookline-on láttam meg,megtetszett a borítója,és rájöttem,hogy ezt régebben kiadták már,úgyhogy kivettem a könyvtárból.
Mostanában elkezdtem történelmi regényeket is olvasni,de ez az első ami az őskorban játszódik.Nagyon kíváncsi voltam rá,milyen lehetett a jó öreg ősmanus mindennapi élet.

A történet ötletes,eredeti és hiteles.Megismerhetjük a Neander-völgyiek mindennapjait,hitvilágukat és közben persze az idegen lány Ayla beilleszkedési problémáit.
Úgy álltam neki,hogy biztosan lesznek benne számomra "furcsa" dolgok,amik a mai felfogású embert kicsit elborzaszthatnak,de ennek ellenére sok dolog még így is meglepett és volt,hogy nem értettem,hogy lehet ilyet tenni.Ilyenkor jött elő az,hogy akkoriban ez biztos teljesen normálisnak számított.Például az,ahogy a nőkkel bántak,vagy hogy milyen fiatalon lett valaki anya,a "csináljuk ezt,mert a szellemek akarják" ,túrjunk bele más agyába stb.És még egy valami amit kicsit nehezen képzeltem el,az pedig az emberek kora volt.Akit mondjuk nagyon öregnek képzeltem,arról kiderült,hogy még fiatal(pl Iza 26 évesen már vénnek néz ki,Ayla pedig kb 12 évesen már anya),de lehet,hogy ez azért van,mert gyorsabb és rövidebb volt az életük.Mindezek ellenére nagyon tetszett,lekötötte a figyelmemet,és jó volt olvasni.

Ayla-t az elején nagyon kedveltem a maga kis különcségével és bátorságával,de a háromnegyedénél már nem éreztem ennyi szimpátiát.Nem tudom megmondani,hogy miért,de én így éreztem.Talán Izá,Crebe és Brud volt az akiket végig tiszteltem,mert (majdnem)mindig tudták,hogy mit kell tenniük,és többségben igazságosan és ésszerűen cselekedtek.Broudot nagyon utáltam,bár nem tudom lehet-e őt nem utálni.

A könyv A Föld gyermekei ciklus része,mostanság adják ki az utolsó(6.)részt.A második rész címe A lovak völgye,ennek is van egy régebbi változata,de majd kiadják szép borítósan is(szerintem a Magyar Könyvklubos nagyon nem lett jó,az első részé még okés,de a második az ritka rossz lett)Sajnos valaki kivette előttem a könyvtárból,úgyhogy azt majd csak egy hónap múlva tudom elolvasni.
Az írónő oldalán találtam egy térképet Ayla vándorlásáról,és ha a a vaktérképes tudásom nem csal áthalad majd a mai Magyarországon is,és ha jól nézem ez a 4.könyvben lesz majd.
http://www.jeanauel.com/map.php

5/4.5

Eredeti cím: The Clan of the Cave Bear
Fordító: Rindó Klára és Szabados Tamás
Kiadó: Magyar Könyvklub,Ulpius-Ház Könyvkiadó
Kiadás éve: 1998,2011
Hossz: 460,590 oldal

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése