2011. március 12., szombat

Laurie Halse Anderson: Hadd mondjam el…


"Miért kerülik Melindát iskolatársai? S ő miért viselkedik olyan különösen? Alig beszél, egyre inkább magába zárkózik, pedig nagyon is szeretne ismét a közösséghez tartozni. Történhetett valami, de mi és mikor?
Mi okozza a zavart a tizennégy éves lányban s körülötte? Mi oszlathatja el annak a borzalmas nyári bulinak az emlékét, s teheti a helyére az ott történteket?
Ezt meséli el a szerző díjnyertes, több nyelvre lefordított, drámai erejű, ugyanakkor az iróniát sem nélkülöző könyvében.
"

Már elég régen érdekelt,mert sok jót hallottam róla,és már csak arra kellett várnom,hogy bent legyen a könyvtárban.
Volt pár dolog az elején,ami zavart pl. kicsit olyan volt,mintha valaki naplóját olvasnám,és csak a fontosabb mozzanatokat mutatja be eléggé tárgyiasan.Szerencsére hamar megszoktam és onnantól már kifejezetten tetszett.

Kezdetekben nem nagyon tudtam Melindát hova tenni.Valahonnan már tudtam,hogy mi történt vele,de ennek ellenére nekem fájt olvasni,hogy hogyan él.Ma sem hiszem el,hogy az iskolában milyen klikkesedés van.(szerencsére én olyan suliba járok,ahol ez a jelenség annyira minimális,hogy én észre sem veszem)Most komolyan lehet,hogy ez külföldön nagyobb "divat",mint nálunk,csak azt nem értem,hogy miért akarnak ezek a gyerekek beleolvadni a tömegbe és elveszíteni a személyiségüket?Oké,oké rossz "kitaszítottnak" lenni,de amit Heather is csinál a könyvben az már nevetséges.
Visszatérve Melindára,az elején nem volt a szívem csücske,de a kosaras résztől kezdtem megkedvelni,és utána már nagyon drukkoltam neki,hogy felépüljön,és örültem amikor kezdett helyrerázódni.

Nagyon jó volt,ahogy az író bemutatta a főszereplő átalakulását,és érzelmi állapotát. Nyomon követhető volt a lelkében átmenő változás,ahogy kezdetekben mélyre süllyed,majd a tavasszal együtt ő is előbújik a földből,hogy elkezdje új életét.Kedvenc részeim azok voltak,amikor a művészetben való önkifejezésről esett szó,és az ironikus humort is díjaztam.

Elgondolkodtató több szempontból is.Mind a fő szál,az erőszak által okozott lelki sérülések,a művészek gondolkodásmódja,a fiatalok mindennapi és sokszor kegyetlen élete.Mindenkinek merem ajánlani,nem veszít semmit,az elolvasásával.

5/4.5

Eredeti cím: Speak
Fordító: Csatári Ferenc
Kiadó: Animus
Kiadás éve: 2007
Hossz: 200 oldal

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése